Při nízkých teplotách se mnoho majitelů automobilů potýká s problémem – i při dostatečném zahřátí motoru odmítá ‚železný kůň‘ jet.UNIAN zjišťoval, jak nastartovat auto v mrazech s různými důvody neplánovaného parkování.
Proč nejde nastartovat auto – nejčastější důvody
Než pochopíme, jak nastartovat auto za studena, je nutné pochopit, proč takový problém vůbec nastal.Zkušení motoristé a mechanici tvrdí, že důvodů může být několik:
Problémem může být nízké nabití (méně než 30 %) nebo žádné nabití – vozidlo nenastartuje, protože baterie jednoduše nedodává proud potřebný k nastartování motoru.
Existují dva způsoby, jak nastartovat auto, pokud je baterie vybitá – ‚zapálit‘ auto od jiného vozu (připojit se k jeho baterii) nebo nastartovat ‚tlakáčem‘.Pokud se chystáte použít první způsob, pak počítejte s tím, že dárcovský vůz musí jezdit na stejné palivo jako ten váš a měl identickou baterii.V druhém případě budete muset najít dobrovolníka, který bude auto tlačit.
K tomu může dojít, pokud se dlouho neúspěšně pokoušíte nastartovat – místo jiskry se objeví zaplavené svíčky.Problém není těžké vyřešit – sešlápněte plynový pedál a 10 sekund ‚pracujte‘ se startérem.Tento úkon přeruší přívod paliva, svíčky vyschnou, ale vůz nemůžete okamžitě nastartovat – musíte nechat benzín vytéct.
Pokud startování startérem nepomůže, budete muset vyšroubovat svíčky a zjistit, co způsobilo chybějící jiskru – je možné, že jsou svíčky znečištěné.Poté je třeba zástrčky vyčistit, vysušit fénem a zahřát na plynovém sporáku.
Někdy se při startování motoru ozve netypické cvaknutí – to je známka porouchaného startéru.Stává se, že nezačne pracovat okamžitě – až po několika startech, přestože je vůz zahřátý a baterie je nabitá.V takovém případě je lepší obrátit se na servis – opravovat jej svépomocí se nedoporučuje.
Jedná se o jednu z nejnepříjemnějších situací, která může majitele vozu potkat.Při poklesu teploty kapalina zhoustne, pokud vůz v této poloze nastartujete, dojde k přílišnému zatížení motoru i akumulátoru.Proto je třeba olej rozmrazit – optimální je použít k tomuto účelu ohřívač.Až se motor zahřeje, je lepší zajít do servisu nebo si olej vyměnit sami za olej odolnější vůči nízkým teplotám.
Pokud k tomu dojde, plyny nebudou moci volně unikat a motor nenastartuje.Kondenzaci lze odstranit mechanicky jednoduchým vyčištěním výfukového potrubí.Led na konci potrubí je vhodné srazit šroubovákem, ale pokud je velmi hluboký, je lepší dát vůz do teplé garáže – pak led sám roztaje.
Závady ve skupině kontaktů spínače zapalování způsobují nesprávnou funkci směrových, zpětných, potkávacích a dálkových světel.Příčinou jsou s největší pravděpodobností zoxidované kontakty.Lze je ručně obrousit nebo skupinu kompletně vyměnit v servisu.
Jak nastartovat vůz, pokud byl delší dobu zaparkován v mrazu
Přestože se názory na nutnost zahřátí vozu různí, je lepší být klidný a postupovat podle návodu – pak je šance, že vůz nastartuje napoprvé, vyšší.
Nezapomeňte, jak správně zahřát auto v mrazech:
Ihned poté můžete vyrazit, ale pouze v případě, že vůz nastartoval na půl otáčky – pokud ne, nesmíte startér držet déle než 10 sekund, jinak se porouchá.Je lepší provést 3-4 pokusy, pak dát vozu odpočinout a opakovat úkony podle algoritmu.
Pokud máte ‚mechanické‘ auto, pak stlačením spojky vytočte startér a po nastartování motoru nepovolujte pedál ještě 2-3 minuty.U automatické převodovky zařaďte volicí páku do neutrálu, počkejte několik sekund a otočte klíčkem, abyste nastartovali – automatická převodovka se postará o zbytek.