HomeTipyCo můžete a nemůžete dělat s hypertenzí: dieta při vysokém krevním tlaku

Co můžete a nemůžete dělat s hypertenzí: dieta při vysokém krevním tlaku

Vysoký krevní tlak lze snížit dodržováním zásad zdravé výživy.UNIAN vysvětluje, co nesmíte jíst, když máte vysoký krevní tlak.

Podle Světové zdravotnické organizace se za posledních 30 let počet dospělých osob s hypertenzí (30-79 let) zdvojnásobil – nyní jich je 1,28 miliardy.Přesto téměř polovina těchto lidí neví, že má vysoký krevní tlak.

Často stačí udržovat normální hmotnost, cvičit, přestat kouřit a pít alkohol s mírou, aby se člověk vyhnul problémům, jako je vysoký krevní tlak.

  • Co nejíst a nepít při hypertenzi.
  • Jaké potraviny by se měly jíst při hypertenzi.
  • Co by se nemělo dělat při vysokém krevním tlaku.
  • Jaké potraviny a nápoje rychle snižují krevní tlak.
  • Co nejíst a nepít při hypertenzi

    Britská Národní zdravotní služba uvádí, že první, co byste měli udělat pro udržení krevního tlaku na uzdě, je omezit příjem soli (méně než jedna čajová lžička denně).Zařazení pikantních bylinek a koření do jídelníčku vám v tom může pomoci, protože zpestří chuť jídla.

    Sladkosti a přidané cukry byste měli jíst méně.Doporučuje se sníst 5 nebo méně porcí týdně.V tomto případě 1 porce představuje lžíci cukru nebo džemu, 1 sklenici limonády, půl sklenice zmrzliny.A je lepší vyhnout se konzumaci mouky a margarínu.

    Je třeba se zdržet i tučných masitých jídel (silné vývary, tučné vepřové maso, sádlo, uzené maso).

    Milovníci kávy, černého čaje, energetických nápojů a koly by měli jejich konzumaci omezit, aby si udrželi normální krevní tlak.Tyto nápoje lze konzumovat s mírou (káva – ne více než 4 šálky denně).

    Nápoje s kofeinem by neměly být hlavním nebo jediným zdrojem tekutin pro osoby s hypertenzí.Nahraďte je vodou, džusy a jinými nápoji.

    Jaké potraviny jíst při hypertenzi

    Lékaři doporučují dodržovat speciální dietu DASH (zkratka pro Dietary Approaches to Stop Hypertension).

    Podle tohoto přístupu by strava měla obsahovat více vlákniny (celozrnná rýže, chléb a těstoviny).Tyto potraviny by měly tvořit základ jídelníčku.

    Doporučuje se také jíst více ovoce a zeleniny, snažte se každý den sníst 5 porcí ovoce a zeleniny.

    Mezi dietní přístupy k zastavení hypertenze patří také konzumace odtučněných nebo nízkotučných mléčných výrobků (2-3krát denně).

    Je lepší používat libové, libové maso (kuřecí, krůtí, králičí), upřednostňovat ryby.Nejezte více než 180 g.denně.Při vysokém krevním tlaku můžete jíst i vejce – po 1 ks.

    Neměli byste se vzdávat ořechů, semen a luštěnin.Lze je konzumovat ve 4-5 porcích týdně.

    Při hypertenzi je možné a nutné cvičit / foto ua.depositphotos.com.

    Co by se nemělo dělat při vysokém krevním tlaku

    Při vysokém krevním tlaku byste neměli pít alkohol, kouřit, jíst tučná jídla ani pít sladké limonády.

    I když byste měli při vysokém krevním tlaku zapomenout na těžkou fyzickou aktivitu (kulturistiku a jiné silové tréninky), bez fyzické aktivity (od procházek přes práci na zahradě až po sport) se neobejdete.

    Měli byste se věnovat alespoň 2,5 hodiny středně intenzivní aerobní aktivitě (například rychlé chůzi nebo jízdě na kole) týdně.Fyzická aktivita snižuje krevní tlak a může vám pomoci zbavit se nadváhy, která přispívá ke zhoršování problémů s krevním tlakem.

    Jaké potraviny a nápoje rychle snižují krevní tlak

    Odborníci doporučují osobám trpícím hypertenzí konzumovat potraviny, které snižují krevní tlak.Zejména potraviny bohaté na vápník a vitamin D pro lepší vstřebávání (odstředěné mléko, jogurt, sýr, zelená zelenina, brokolice, tofu, mandle, mořské plody, ryby).

    Doporučuje se také jíst potraviny bohaté na draslík (pomeranče, banány, meruňky, rajčata, brambory, cukety, tuňák), hořčík (listová zelenina, fazole, obiloviny).

    Doporučuje se také konzumovat potraviny rozšiřující cévy, jako je česnek, a nápoje snižující krevní tlak (zelený čaj, karkádový čaj).

    Nevzdávejte se ani kyselých bobulí a citrusových plodů.Zpestřete si jídelníček kalinou, brusinkami, grapefruitem, citrony.

    Martin Černohorský
    Martin Černohorský
    Profesionální kuchař. Martin Černohorský v současné době vede rodinnou školu vaření v Praze, kde pořádá také kurzy vaření pro veřejnost. Nyní se rozhodl podělit se o své znalosti v podrobné knize. A jaké jsou její ingredience? Osvědčené recepty, zajímavosti z profesionální kuchyně, vzpomínkové fotografie nebo zábavné ilustrace.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    Most Popular

    Recent Comments